Friday, June 12, 2009

kerajaan perpaduan dan 1malaysia


kehidupan sbg pelajar agak sibuk kerana pelajaran merupakan perkara utama.jadi tak dapat nak kemas kini blog ni secara konsisten.takpelah,yg penting moga2 perjalanan hidup ini sentiasa mendapat keberkatan Allah.

baru-baru ini, dunia politik malaysia terutamanya pakatan pembangkang sibuk bercerita perihal kerajaan perpaduan yg diusulkan oleh presiden pas,Hadi Awang.

jika kita lihat pendekatan 1malaysia yg diuar-uarkan oleh perdana menteri,Najib Razak, baru-baru ini, konsep utamanya ialah perpaduan dalam kalangan rakyat malaysia dalam sebuah negara yg bernama Malaysia.

ada persamaan antara kedua-dua seruan daripada 2 pemimpin politik ini iaitu PERPADUAN.walaupun seruan daripada Hadi Awang lebih kepada perpaduan kepemimpinan negara manakala Najib Razak menekankan perpaduan rakyat keseluruhannya, namun ketepikan dahulu perbezaan tersebut.kalau mahu memngukuhkan perpaduan, carilah titik persefahaman.

di sini,dapat kita lihat walaupun punyai ideologi politik yg berbeza,masih ada titik persamaan yg boleh kita cari antara kita utk membangunkan negara ini sekaligus membawa keamanan dan kedamaian sebagaimana yg dipertanggungjawabkan kepada kita sbg khalifah di bumi pinjaman ini.

semoga dgn adanya perpaduan, perkembangan Islam di malaysia juga menjadi lebih padu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...