Wednesday, February 9, 2011

Malott Yang Racist

Tak sangka mentaliti seorang bekas duta sebegini rendah. Berbagai-bagai tuduhan dilemparkan kepada Perdana Menteri, DS Najib, dengan bermacam kisah yang menunjukkan Najib seorang yang racist menurut perspektif John 'Malaun' Malott.
Bagi malaun ini, 'arahan' menghormati orang Islam dan agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia apabila Najib menghadiri rumah terbuka Krismas merupakan satu perbuatan perkauman. Sebenarnya dia tak faham dengan budaya Malaysia dan dibodohkan lagi dengan pemimpin-pemimpin pembangkang yang selalu mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengelirukan. Majlis tersebut merupakan sebuah majlis rumah terbuka.

Rumah terbuka merupaka suatu budaya sihat di Malaysia. Majlis-majlis seperti ini meraikan Malaysia sebagai sebuah negara yang mengamalkan kebebasan beragama. Namun, oleh kerana ianya majlis yang diraikan oleh seluruh rakyat, kesucian agama Islam harus terus dipelihara. Perkara-perkara yang mungkin mendatangkan fitnah mesti dielakkan. Jika pejabat PM tidak melakukan permohonan sedemikian, akan ada pula pihak yang memanipulasi perkara tersebut dengan mengatakan Najib menghadiri majlis keagamaan Kristian.

Bagi malaun ini, menyolong penduduk yang inginkan keharmonian di kawasan perumahan mereka merupakan perbuatan perkauman.

Bagi malaun ini, akhbar bukan melayu mengapi-apikan perkauman adalah tidak racist.

Bagi malaun ini, memperlekehkan guru melayu adalah perbuatan tidak racist.

Bagi malaun ini, mempersendakan agama Islam adalah perbuatan tidak racist.

Bagi malaun ini, menggugat syiar Islam seperti azan dan masjid adalah perbuatan tidak racist.

Nampaknya, malaun ini benar-benar racist.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mantan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia John Malott mengecam kemunafikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung slogan 1Malaysia dalam sebuah artikel pedas yang diterbitkan di Asia Wall Street Journal, hari ini.



Malott, seorang pengkritik kerajaan sejak menamatkan jawatannya selama tiga tahun sebagai duta besar Amerika pada tahun 1998, berkata Najib perlu "merenung lama di cermin" jika beliau serius mahu melihat matlamat 1Malaysia tercapai.


"Di sebalik slogan baru kerajaan, ketegangan perkauman dan agama hari ini adalah lebih tinggi hari ini berbanding ketika Najib dilantik pada 2009.


"Malah, ia lebih buruk daripada bila-bila masa sejak 1969, ketika sekurang-kurangnya 200 orang dibunuh dalam pergaduhan kaum antara masyarakat majoriti Melayu dan minoriti Cina," kata Malott dalam komentarnya di AWSJ.


Malott mempersalahkan peningkatan ketegangan kaum dan agama yang tercetus baru-baru ini kerana sikap "toleransi kerajaan dalam beberapa kes memprovokasi dan faksionalisme etnik melalui kata-kata dan tindakan kerajaan".


Dalam artikel bertajuk 'The Price of Malaysia's Racism (Harga Perkauman di Malaysia) itu, beliau menempelak idea 1 Malaysia yang nyata bertentangan dengan tindakan pemimpin politik Umno.


Sambil memberi beberapa contoh, beliau juga mengimbas kejadian di mana seorang pembantu kanan Najib - Hardev Kaur menyarankan supaya tidak ada salib dipamerkan semasa perdana menteri mengunjungi rumah terbuka hari Krismas di kediaman Paderi Besar Katolik Kuala Lumpur.


Cina, India terabai


"Ms Kaur kemudian berkeras berkata saranannya itu satu permintaan dan bukannya arahan, seolah-olah seperti rakyat Malaysia boleh menolak permintaan daripada pejabat perdana menteri," keluh Malott.


Contoh lain berhubung ketidak sensitif kerajaan, kata Malott, termasuk tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien yang membela tindakan sekumpulan penduduk yang berarak membawa kepala lembu sebagai membantah pemindahan sebuah kuil Hindu di kawasan kejiranan mereka.


Malott juga menyentuh mengenai kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi yang mempersoalkan "kurangnya patriotisme"di kalangan masyarakat Cina dan India di negara ini.


Hal ini, menurut Mallot, menjadikan kaum bukan Melayu berasa terabai dan seolah tiada suara dalam kerajaan mereka sendiri.


500,000 tinggalkan Malaysia


Lebih parah lagi, katanya kegagalan Najib melakukan pembaharuan ekonomi yang 'mesra pasaran, berdasarkan merit dan keperluan kerana tentangan NGO seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) akan memburukkan lagi keadaan.


perkasa first agm 270310 keris 03Turut dibidas bekas duta itu adalah akhbar Utusan Malaysia, milik Umno yang didakwa mencetuskan kebencian perkauman dengan secara teratur menyerang "ahli politik Malaysia berbangsa Cina dan bahkan mencadangkan seorang daripada mereka, ahli parlimen Teresa Kok, harus dibunuh".


Akibat ketegangan perkauman yang semakin memuncak, sebanyak 500,000 rakyat Malaysia meninggalkan negara itu antara tahun 2007 dan 2009 - jumlah itu kecam Malott, adalah lebih dari dua kali ganda jumlah profesional Malaysia yang tinggal di luar negeri.


Beliau juga berkata Najib terpikat untuk mempertahankan kumpulan pelampau seperti PERKASA yang secara terang-terangan menentang pembaharuan ekonomi atas nama 'ketuanan Melayu'.


Mallot turut menganggap Najib hanya membiarkan retorik perkauman berleluasa di negara ini dan memberi amaran, pelabur akan 'angkat kaki' sekiranya rakyat tidak menggunakan kuasa mereka dalam pilihan raya.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...